Home   |  تماس با ما و ارسال مطالب |  پروژه‌ها  | نرم‌افزارهاي مورد نياز |

home

 

16-12-2023

 

قانون قصاص در اسلام

 

همان‌طور که قبلاً گفته شد، اعراب و بنی‌اسرائیل جزو اقوام بدوی، وحشی و آدم‌خوار محسوب می‌شوند و بعد از انعقاد پیمان ابراهیم، خون‌بها و دیه یا قصاص ندارند و جزو انعام (چهارپایان) چموش و یاغی محسوب می‌شوند و همچنین است اهل‌سنت. چون حکم قتل‌عام و امحا آنها خیلی‌وقت‌پیش توسط الله به روح‌القدس و مسیح ابلاغ شده است. ولی آنچه برای ما مهم است اینکه این اقوام وحشی در گذشته، سر مسائل بسیار پیش‌پاافتاده مثلاً یک لنگه‌کفش پاره و یا یک بزغاله و گوسفند و ... اختلاف پیدا کرده و بعد از مدت‌زمان کوتاهی این اختلاف به مشاجره، توهین و تهمت کشیده شده و خیلی سریع درگیری و ضرب و شتم شروع می‌شده و به‌احتمال خیلی زیاد، یکی از طرفین کشته هم می‌شده است.

و زمانی كه گفت موسی برای قومش، به‌درستی خداوند فرمان می‌دهد شما را كه ذبح كنيد ماده گاوی را، گفتند آيا گرفتی ما را مسخره‌ای، گفت پناه می‌برم به خداوند اگر باشم از جاهلان (نادان‌ها)

گفتند بخوان برايمان سرورت را [تا] مبين سازد برايمان [كه] چيست آن [ماده گاو] ، [موسی] گفت به‌درستی او (خداوند) می‌گوید [كه] به‌درستی آن است ماده گاوی نه ازکارافتاده‌ای و نه نزاییده‌ای (باکره‌ای، بكری) ، میان‌سالی مابين آن [است] ، پس انجام دهيد آنچه را كه فرمان می‌یابید

گفتند بخوان برايمان سرورت را، مبين كند برايمان [كه] چيست رنگ آن، گفت به‌درستی او می‌گوید [كه] به‌درستی آن گاوی زرد روشنی (زرد فامی، طلايی) [است كه] رنگش مسرور می‌کند بينندگان را

گفتند بخوان برايمان سرورت را [تا] مبين كند برايمان [كه] چيست آن، به‌درستی ماده گاو متشابه (مشتبه، شبيه) شد برايمان و ما را اگر خواست خداوند حتماً راهنمايی شدگان [هستيم]

گفت به‌درستی او می‌گوید [كه] به‌درستی آن ماده گاوی [است] نه رامی [كه] شخم (شيار) كند زمين را و نه آبياری كند كشت (زراعت را، از چاه آب بيرون كشد) ، سالمی (تندرستی) و نيست لکه‌ای در آن، گفتند الان آوردی به حقيقت (سخن درست) ، پس ذبح كردند آن را و نزديك نبودند [كه] انجام دهند (نزديك بود كه انجام ندهند) 

و زمانی كه كشتيد شخصی را، پس به ستيزه (بگوومگو) برخاستید در [مورد] آن و [در حالیه] خداوند خارج کننده‌ای [بود] ، آنچه را كه  كتمان (مخفی) می‌کردید

پس گفتيم [كه] بزنيد [لاشه] آن [ماده گاو] را به بعض [جنازه] آن [مقتول] ، آن‌چنان زنده می‌کند خداوند مردگان را و نشان می‌دهد شما را نشانه‌هایش (معجزاتش) ، باشد برای شما كه انديشه (تعقل) كنيد ۷۳ بقره

 

در حقیقت دو یا چند بدوی وحشی از نژاد پست و فرومایه بنی‌اسرائیل بر سر این گاو ماده زرد فام، مشاجره و اختلاف پیدا کرده‌اند و یکی از آنها در این نزاع کشته شده است و خداوند به این روش، مقتول را زنده کرده تا حکایت دعوا و کشته‌شدن خود توسط قاتل را بازگو کند. مشکل دقیقاً اینجا است که اگر قاتل در حین قتل شناسایی و رویت می‌شده، برای حفظ جان خود متواری و فراری می‌شده است تا به دست بستگان مقتول مورد انتقام قرار نگیرد. ولی مشکل دیگری حادث می‌شده است و آن اینکه چون بستگان مقتول به قاتل دسترسی نداشته‌اند، برای خاموش‌کردن خشم و کینه خود، مبادرت به کشتن بستگان نزدیک قاتل می‌کرده‌اند. یعنی پدرم را کشت، پس پدرش را خواهم کشت. یا اینکه پسرم را کشت، پس پسرش را می‌کشم و ... و یک نمونه بارز آن، قتل بستگان نزدیک ابو لولو من‌جمله همسر و فرزندش و دو نفر دیگر از اهل پارس به دست عبیدالله پسر عمر الواط است. یعنی در قتل عمر ملعون، سه مرد و یک زن قصاص شدند و این بود قانون خود نوشته و غلط آنها. ولی قانون صحیح الله چیست که اعراب و اسرائیل به آن تن نداده اند؟

 

ای كسانی كه ايمان آورديد نوشته شد برايتان قصاص در قتل آزاد به آزاد و بنده به بنده و مؤنث به مؤنث، پس كسی كه درگذشت (بخشيد، عفو كرد) برايش از برادرش چيزی را، پس پيروی كردن به معروف (نيكی) و ادايی (انجامی، پرداخت دیه‌ای) برايش به احسانی (نيكی) ، آن تخفيفی از سرورتان و رحمتی [باشد] ، پس كسی كه تعدی (تجاوز) كند بعد آن، پس برايش عذابی دردناكی [است]

و برايتان در قصاص زندگانی [است] ای دارندگان اندیشه‌ها (خردها)، باشد برای شما كه تقوی (پرهيزگاری) كنيد ۱۷۹ بقره

 

یعنی منظور خداوند این است که فقط و فقط، قاتل در مقابل مقتول مسئول بوده و قابل قصاص است و نه کس دیگری و اینکه خداوند توصیه کرده است به گرفتن دیه و یا بخشش قاتل. چرا که ممکن است مقتول خودش در ارتکاب قتل قاتل مقصر بوده باشد و خودش قاتل را تحریک به قتل نموده است و کسی که از این قانون خدا تعدی کند و به‌جای یک نفر، چند نفر را قصاص کند یا حتی مبادرت به قصاص بی‌گناهی بکند، خداوند عذاب دردناکی را به لحاظ تمرد و جنایت برای او مهیا کرده است و اینکه قانون قصاص نمی‌تواند جلوی ارتکاب عمل قتل را بگیرد. بلکه می‌تواند جلوی کشته‌شدن بی‌گناهان بعد از ارتکاب عمل قتل را بگیرد. ازاین‌رو خداوند قانون قصاص را عامل حیات و زندگانی نوع بشر می‌داند. چون باعث جلوگیری از قتل‌های پی‌درپی، دعوی خون و خون‌خواهی، درگیری و نزاع دسته‌جمعی برای انتقام‌گیری قبیله‌ای می‌شود.

و نوشتيم  برايشان در آن، به‌درستی شخص به شخص و چشم به چشم و بينی به بينی و گوش به گوش و دندان به دندان و جراحات (زخم و بریدگی‌ها) قصاصی [دارد]، پس كسی كه تصدق كند (بگذرد از حق خود) به آن، پس آن است زداینده‌ای برايش (برای گناهانش) و كسی كه حكم (قضاوت) نمی‌کند به آنچه كه نازل كرد خداوند پس ايشان، ایشان‌اند ظالمان ۴۵ مائده

و به قتل نرسانيد كسی را ، آنكه حرام ( ممنوع ) كرد خداوند مگر به حق و كسی كه كشته شود مظلومانه ، پس قرار داده ايم برای سرپرستش اختياری ( تسلطی ) را ، پس زياده روی نكند در قتل ، بدرستی او باشد ياری شده ای 33 انعام

 

پیشوا علی علیه سلام نیز به دستور قطامه و توسط ابن ملجم زخم برداشت و به قتل رسید. به‌یقین اگر امام علی با او مشاجره و اختلافی داشته و او را وادار به درگیری و قتل می‌کرد، فرزندان او یا رضایت می‌دادند و یا اینکه طلب دیه می‌کردند و حاضر به قصاص نمی‌شدند یا می‌نوشتند به‌پای جنگ‌های اسلامی و از تصمیم‌گیری خلاص می‌شدند. ولی چون این دو با یکدیگر درگیری و خصومتی نداشتند، به توصیه پدرشان درخواست قصاص از شخص خودش کردند. درحالی‌که می‌توانستند قطامه را با پرداخت دیه به‌عنوان عامر قتل هم قصاص کنند که نکردند. چون تربیت خانوادگی داشتند و به الله و روز انتقام و رستاخیز مسیح عمویشان باور داشتند و بقیه کار را به خدا و روح‌القدس و مسیح واگذار کردند. ولی عمر الواط و فرزندش عبیدالله لاط بی‌سروپا، به‌ازای یک نفر سه مرد و یک زن را کشتند. چون به الله و روز انتقام و رستاخیز مسیح ایمان نداشته و تربیت خانوادگی هم نداشتند و قوانین الله در کتاب قرآن را نادیده گرفتند و پایمال کردند و هرچند که در ظاهر عمر با ابو لولو اختلاف و مشاجره داشته و خودش تحریک‌کننده در جهت قتل خودش نیز بوده است. به‌هرحال عثمان ملعون با تهدید وراث مقتولان و بخشش از بیت‌المال به‌عنوان دیه، عبیدالله آن یاغی شریعت خدا و لاط بی سر و پا را از مجازات دنیوی الله رهانید. ولی از خشم و مجازات خدا در آخرت امانی ندارد. چون ابو لولو جرئت این کار را نداشت. بلکه به باور ما توسط ملائکه قبض روح شد و رسولان الله این کار را در کالبد او کردند و کفش‌ها و عبای عمر به کاشان پرواز کرد تا سوزانده شوند. همان‌طور که خودش و فرزندش عبیدالله در آتش جهنم خواهند سوخت و جرمشان سحر، جادو، عصیان و تجاوز از حدود الهی است.  همچنین اطرافیان و سایر اعراب آن زمان. چون کسی مانع آن لاط بی سر و پا نشد بلکه در قتل آن چهار نفر بی‌گناه با او همدستی و همراهی هم کردند چون رفقای الواط بسیاری مثل خودش نیز داشت. امروزه جوانان اهل‌سنت و یهود هم این‌چنین هستند. اگر در تصادف رانندگی، به‌جای یک سگ ولگرد، یکی از آنها کشته شود، بدون ملاحظه اقدام به قتل راننده و سرنشینان خودرو می‌کنند. حتی بدون توجه به اینکه شاید مقصر اصلی، خود عابر پیاده بوده و قوانین راهنمایی‌ورانندگی را مراعات نکرده است و یا اینکه قتل در کل غیرعمدی بوده است و ... منظور کلی خداوند از قانون قصاص این است که هیچ‌کس حق ندارد در زمانی که یکی از عزیزان و نزدیکانش کشته شده و مقتول شد، خودسرانه از روی خشم و کینه دست به سلاح شود و خودسرانه انتقام بگیرد. چون نتیجه آن هرج‌ومرج و عصیان است. بلکه باید صبر کند تا خشم و کینه‌اش فروکش کند و بعداً به‌حکم خدا و با صبر و حوصله تصمیم بگیرد و از خداوند برای اجرای عدالت یاری به طلبد و به باور ما اگر نتوانست، از میان جمعی از مؤمنان عادل مرد و زن داور و وکیل اتخاذ کند و خودش را خلاص کند و تصمیم را به آنها واگذار کند تا بی‌طرفانه و به عدالت تصمیم گرفته و عمل کنند. به طور مثال فرزندان خود علی تصمیم‌گیری را به پدرشان واگذار کردند و خودشان را خلاص کردند. آن لاط بی‌سروپا هم می‌توانست این کار را بکند که نه خودش و نه پدر ملعونش نکردند و نتیجه آن رسوایی بزرگ شد و ثابت کردند که به احکام و سخن الله هیچ باور و احترامی ندارند و هرچند که آن لاط بی‌سروپا یگانه وارث پدرش نبود و از طرف سایر وراث آن ملعون وکالت و نمایندگی هم نداشت بلکه خودسر بوده است. و چه‌بسا ابو لولو و یا شبیه او در جا و مکانی توسط بربرها دستگیر، شکنجه و مقتول شده و به کسی هم چیزی گفته نشده است. همان‌طور که مسلم‌بن‌عقیل و فرزندانش را کشتند. ولی بعداً اصل موضوع آشکار شده و لو رفت. به‌هرحال در آینده نزدیک، مسیح ابن مریم تاریخچه‌ای کوتاه و مفید از حوادث بعد ختم قرآن ذکر خواهد کرد که موجب خشم و عصیان مسلمان‌زاده‌ها خواهد شد و سپس دخان آسمانی و بعد از آن حمله گاگ و مگاگ و ... روی خواهد داد.

همان‌طور که قبلاً اشاره شد، غالیان سبک‌سر اهل‌سنت بر این ادعا هستند که ابوبکر و عمر بیشتر از علی مال دنیا داشتند و هزینه کردند. همچنین تعداد بیشتری برده آزاد کرده‌اند. خوب اینک این سؤال مطرح می‌شود که چرا عمر الواط، ابو لولو و دو پارسی دیگر را خریداری و از بردگی آزاد نکرد؟ جواب خیلی ساده است! برای اینکه اعراب دورگه حرام‌زاده بزدل و ترسو بوده و هستند. آن سه نفر از فرماندهان ارشد سپاه پارس بودند. می‌ترسیدند که اگر رها شوند، سپاهی بسیج کنند و به جنگ‌های چریکی روی آورده و برای آنها دردسرساز شوند و آن احمق‌ها فکر این را نمی‌کردند که این سه کماندو در قلب دشمن خود و مدینه هستند و عملیاتشان مهلک‌تر از ضربات راه دور است و چه عملیاتی انجام دادند. قتل خلیفه و امیر گمراهان و به‌دست‌آوردن کفش‌ها و عبای عمر و شمشیر خالد و حجرالاسود و ... چون عقل پارسیان هم این‌جوری کار می‌کرد و بر این باور بودند که اینها نیروی ماورایی دارند و نمی‌دانستند که اینها کادوی ولنتاین از طرف هاروت و ماروت هستند به اعراب جادوگر تا بلکه تکانی به خود دهند. اعراب از همان روزهای اولیه بعثت، مشکل جنگ و استراتژی داشتند که حمزه هم موفق به یاددادن جنگ به آنها نشد. بلکه ملائکه تا مدت‌های مدیدی به فرمان الله نازل می‌شدند و به‌جای اعراب می‌جنگیدند. از ژنوم اعراب و اسرائیل و اهل‌سنت مجاهد فی‌سبیل‌الله در نمی‌آید. آنها مجاهد فی سبیل طاغوت خوب و ایدئالی می‌شوند.

ای نبی (خبر و پیغام‌رسان) تشويق كن مؤمنان را برای قتال (پيكار)، كه اگر باشد از شما بيست [تن] صبوران، غالب می‌شوند (چيره شوند) دويست [تن] را و اگر باشد از شما صد [تن] غالب می‌شوند هزار [تن] از كسانی را كه كفران كردند، به اين دليل كه ايشان قومی هستند كه نمی‌فهمند ۶۵

الان تخفيف داد (كاست) خداوند از شما و دانست به‌درستی در شما ضعفی را، پس اگر باشد از شما صد [تن] صبوری چيره می‌شوند دويست [تن] را و اگر باشد از شما هزار [تن] چيره می‌شوند دو هزار [تن] را به اذن خداوند و خداوند همراه [با] صبوران [است] ۶۶ انفال

 

زمانی كه همت گماشت دو طايفه از شما كه سستی (بی‌حوصلگی، نااميدی، ترسويی) كنند آن دو و خداوند سرپرست آن دو [بود] و برای خداوند پس می‌بایست توكل كند مؤمنان ۱۲۲

و حتماً ياری كرد شما را خداوند به بدر و بوديد ذليل شده‌ای (شكست خورده‌ای)، پس تقوی (پرهيزگاری) كنيد خداوند را، باشد برای شما كه شكر گزاريد ۱۲۳

زمانی كه می‌گفتی برای مؤمنان، آيا كافی نيست شما را كه مدد (ياری) كند شما را سرورتان به سه هزار از ملائكه نازل‌شدگان (فرود آمدگان) ۱۲۴

بله اگر صبر كنيد و تقوی كنيد (بترسيد) و می‌آیند شما را از جوشش (فوران) ايشان، اين [بار] ياری می‌کند شما را سرورتان به پنج هزار از ملائكه نشان‌گذاری شدگان ۱۲۵ آل عمران

 

زمانی كه استغاثه (امداد) می‌خواستید سرورتان را، پس اجابت (قبول) كرد برايتان، به‌درستی من مدد (ياری) كننده شمايم به هزاری از ملائكه، پس آيندگان (عقب نشستگان، پشت سران، دوش به دوشان) ۹ انفال

وَكَتَبْنَا عَلَيْهِمْ فِيهَا أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَالْأَنْفَ بِالْأَنْفِ وَالْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَهُ وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ ﴿۴۵﴾ مائده

 

 

 

اعراب و اسرائیل و اهل‌سنت در مقایسه با اقوام مغول، یک‌مشت توله سگ ترسو هم نیستند بلکه خار و ذلیل‌تر هستند.

 

 

محمدرضا طباطبايي    1401/5/4

http://www.ki2100.com